Malarska Wrażliwość

„Chciałbym, aby obraz przemawiał na nowo każdego dnia i w inny sposób do każdego widza, aby był otwarty na interpretacje. Obraz – w moim rozumieniu – nie jest bowiem sam dla siebie, a po ukończeniu żyje własnym życiem.

dr. Robert Bluj

Obraz to sztuka do podziwiania, a malarstwo to aktywne tworzenie sztuki. W dzisiejszych czasach sztuka, tworzenie coraz bardziej jest zarezerwowana dla ekspertów, dla ludzi z talentem. Patrząc na obraz nie raz wyrażamy zachwyt nad talentem i wizją artysty. Jednak czy myślimy ile lat pracy, doskonalenia warsztatu stoi za tym ostatecznym rezultatem jakim jest obraz na ścianie w muzeum.

Malarska wrażliwość, umiejętność patrzenia na sztukę w skupieniu, otwarcie się na interakcję z obrazem czy rzeźbą. Znajomość technik i tajników malarzy pomaga w rozumieniu i tworzeniu sztuki. Edukacja artystyczna nie ma na celu stworzenia setek tysięcy malarzy, rzeźbiarzy czy scenografów, ale kształtowanie postawy otwartości, empatii i tolerancji. Wychowywanie przez sztukę, obcowanie z nią uwrażliwia nas na innych ludzi, na odmienne widzenie świata, uczy wyrażania emocji, a równocześnie uodparniania się na krytykę i konstruktywne jej wyrażanie.

Projekt Malarska Wrażliwość składał się z dwóch części: z warsztatów dla początkujących adeptów sztuk pięknych oraz wystawy prac Roberta Bluja i Andrzeja Filipowicza. Dzięki warsztatom pasjonaci, a także artyści mogli pod okiem malarza Roberta Bluja namalować martwą naturę. Poszerzyć swój warsztat o nowe umiejętności, skonfrontować swoją wiedzę z profesjonalistą, a także stworzyć coś własnego. 

Wystawa była skierowana do szerszej publiczności. Prace Roberta Bluja to nie tylko martwa natura, ale także portrety i pejzaże. Mimo całego przekroju tematów nawet niewprawne oko zauważy unikatowy styl artysty. 

Zależało nam na tym by artystę, którego wystawa będzie powiązana z warsztatami był współcześnie tworzący malarz. Dzięki temu widzowie nie mieli odczucia, że malarstwo jest przeżytkiem czy nie jest istotne w dzisiejszym świecie. Podziwianie obrazu na ekranie komputera czy w katalogu nigdy nie zastąpi podziwiania go na żywo. Aktywne i pełne zaangażowania uczestnictwo w sztuce otwiera możliwości o jakich wcześniej nie myśleliśmy… 

Projekt był realizowany przy współpracy z dr Robertem Blujem. Obrazy prezentowane przez na były autorstwa Roberta Bluja oraz Andrzeja Filipowicza.

Działania w projekcie:

  1. Warsztaty „Jak namalować martwą naturę”
  2. Wernisaż Roberta Bluja i Andrzeja Filipowicza

Publikacje:

  1. Robert Bluj. Polak z Wilna/Andrzej Filipowicz. Polak z Grodna
  2. Jak namalować Martwą Naturę

Chcesz wiedzieć więcej?
Fundusze publiczne
Skip to content