Wyjazdy Studyjne do Londynu i Edynburga
W ramach przygotowań do wydania nowego podręcznika „Na pierwszy dzwonek”, eksperci z Polonicum Uniwersytetu Warszawskiego mieli okazję wziąć udział w wyjazdach studyjnych do Londynu i Edynburga. Celem tych wizyt była obserwacja i zrozumienie specyficznych potrzeb edukacyjnych polonijnych uczniów w Wielkiej Brytanii, jak również wymiana doświadczeń z miejscowymi nauczycielami.
Wyjazdy studyjne odbyły się w szkołach polonijnych, które na co dzień pracują z polskimi dziećmi w Wielkiej Brytanii. Jedną z odwiedzonych placówek była Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Romford, będąca częścią Polskiej Macierzy Szkolnej. Podczas spotkań, przedstawiciele Polonicum mogli nie tylko uczestniczyć w lekcjach, ale także nawiązać bezpośrednie rozmowy z nauczycielami, co dostarczyło wielu cennych wskazówek i inspiracji do tworzenia materiałów edukacyjnych.
Migracja, wielokulturowość oraz potrzeba zachowania polskiej tożsamości i języka w obcym środowisku edukacyjnym to tylko niektóre z tematów, jakie były poruszane podczas rozmów. Eksperci z Polonicum, mogli na własne oczy zobaczyć, jak wygląda codzienna nauka polonijnych dzieci.
Spotkania z nauczycielami i obserwacja lekcji zaowocowały wieloma refleksjami, które zostaną uwzględnione w procesie tworzenia podręcznika. Zebrane informacje pozwolą dostosować materiały do realnych potrzeb uczniów, którzy żyją i uczą się w środowiskach wielokulturowych, co sprawia, że podręcznik „Na pierwszy dzwonek” będzie odpowiadał nie tylko wymogom merytorycznym, ale również emocjonalnym i kulturowym polonijnych dzieci.
Organizatorem tych wyjazdów było Towarzystwo Projektów Edukacyjnych, we współpracy z Polską Macierzą Szkolną w Wielkiej Brytanii.